Ali Baba & 40

Opera-Bale
uygarlık/medeniyet kavramının
içini dolduran en önemli
boyutlar arasında.

Dehası çocukken anlaşılıp
“Harika Çocuk Yasası” ile
Paris’e gönderilen Selman Ada ile
1968 yazında İstanbul’da
“Siz iyi anlaşırsınız,”
diye tanıştırıldık. İkimiz de 15
yaşımızdaydık. Şiirlerimi okudu,
piyanoda bestelerinden bazılarını çaldı.
“Operalar yazmak istiyorum, librettoları
sen yazmalısın,” dedi.

İlk operamıza ancak 1987’de
başlama fırsatımız oldu,
Ada Fransa’dan, ben Suudî
Arabistan’dan dönünce.
Konuyu eşi Caroline önerdi:
“Dünyaca bilinen bir masal,
mağara sahneye uygun.”
7 yaşında aynı konuda bir
kısa eser bestelemiş, meğer.

“Itrî opera yazsa nasıl yazardı?”
dedi Selman. Çeşitli dönemlere
ve alanlara sevgiyle yaklaşan
barışçı bir opera amaçladı.
Hicivle işledik, keyifle.
Ali Baba ve Kırk Haramiler
adındaki “ve” kelimesi
yerine & işaretini önerdim, operanın
masaldan epey farklı olduğunu
belirtmek isteğiyle. Sonra da
“kırk” kelimesi yerine 40 yazar olduk.

ABD’nin Irak’ı işgalinden sonra

2005’te finalde değişiklik yaptık, bazı
müzik arası kısa diyalogları çıkardık.

Yalınlaştırma eğilimimiz
Ali Baba & 40 adına yol açtı.
Haramiler kelimesi zaten zihinde.
Sanatta “leblebi” demek yerine
“leb” demek daha iyi değil mi?

2012’de Youtube’da keşfedilip
Almancaya çevrildi,
Wuppertal Operası’nda
başarıyla yorumlandı, ilgi gördü.
Orada haramiler kelimesinin
Almancası yer aldı, rica üzerine.
Ama biz yeni adı yeğliyoruz, yine.

Ali Baba & 40
Ankara Devlet Opera ve Balesi’nde.
Murat Göksu’nun rejisiyle
ilk kez canlandırıldıktan
25 yıl sonra, bu kez
Mehmet Balkan’ın koreografik rejisiyle
sanatseverlerle buluşuyor.

Ama bir iki tuhaf zihin
bu ada saldırdı. Neymiş:
Harami kelimesinden çekinmişiz!

Ali Baba şok yaşarken,
Harami Bacaksız güler:
“Masal öyle, hayat böyle!”
Haramibaşı’nın petrol
demagojisi üzerine
halk onu yüceltir.

28 Ekim 20.00 temsilinde
Ankara’da siz de izleyin.
Müzik ruhun gıdasıdır.
Hele Selman Ada’nın engin,
zengin, şaşırtıcı müziği.

En Çok Okunan Haberler