birgün

11° AÇIK

GÜNCEL 25.08.2020 15:39

Galata Kulesi’ndeki alçı rölyefe ne oldu?

Galata Kulesi’ndeki skandal hiltili restorasyonun ardından kulenin içinden çekilen görüntülerdeki ‘detay’ soru işaretlerini beraberinde getirdi. Görüntülerde, giriş katında yer alan Türkiye heykel sanatının en önemli temsilcilerinden Tankut Öktem ve Haluk Tezonar’a ait alçı panonun yerinde olmadığı gözüküyor. ‘Alçı rölyef belgelenerek mi söküldü’, ‘şu an ne durumda’ gibi sorular yanıt bekliyor.

Galata Kulesi’ndeki alçı rölyefe ne oldu?

UĞUR ŞAHİN

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın, işletmesini İstanbul Büyükşehir Belediye-si'nden (İBB) alarak kendi bünyesine geçirdiği Galata Kulesi'ndeki hiltili resto-rasyon skandalı hafızalardaki yerini koruyor. Skandalın ardından kuledeki çalışmaya dair BirGün’ün edindiği yeni görüntüler ise beraberinde kimi soru işaretine neden oldu. Görüntülerde, asansörlerin bulunduğu giriş katında yer alan Türkiye heykel sanatının en önemli temsilcilerinden Tankut Öktem ve Haluk Tezonar’a ait alçı panonun yerinde olmadığı gözüküyor. ‘Alçı rölyef belgelenerek mi söküldü’, ‘şu an ne durumda’, ‘şayet belgelenerek söküldüyse tekrar yerine yerleştirilecek mi’ gibi sorular yanıt bekliyor.

galata-kulesi-ndeki-alci-rolyefe-ne-oldu-773082-1.

ALÇI PANO YERİNDE YOK

Galata Kulesi, 1960’lı yıllarda geçirdiği restorasyonun ardından uzun süre bakımsız kaldı. O dönemde gerçekleştirilen restorasyonda, mimari müdahalelerin dışında dönemin görsel sanatçıları tarafından yapılan bazı çalışmalar kule içindeki farklı katlarda sergileniyordu. BirGün’ün edindiği kulenin içerisindeki çalışmaya dair görüntülerde, asansörlerin bulunduğu giriş katında yer alan alçı panonun yerinde olmadığı gözüküyor. Tescil değeri olan bu eser, daha sonraki yıllarda, Türk heykel sanatının en önemli temsilcilerinden olacak dönemin genç sanatçıları Tankut Öktem ve Haluk Tezonar’a ait. Sahnelenen konuda en az sanatçıları kadar önemli.

Alçı pano, Osmanlı minyatür geleneğinin en önemli temsilcilerinden olan Matrakçı Nasuh tarafından Kanuni Sultan Süleyman’ın 1534-35 tarihli Irak Seferi’ne atfen hazırlanan “Menazil-i Seferi Irakeyn” isimli minyatür albümünde bulunan İstanbul sahnesindeki Galata bölgesinin rölyef olarak tasviri. Türk heykel sanatının önemli isimlerinden Tankut Öktem ve Haluk Tezonar tara-fından yapılan eser, güzel sanatlar ve gelenek arasındaki ilişkiye dair önemli üretimlerden biri olarak değerlendirildiğinde panonun önemi bir kat daha artıyor.

galata-kulesi-ndeki-alci-rolyefe-ne-oldu-773078-1.

YANITSIZ SORULAR…

16.yüzyıla ait bir minyatürün 20.yüzyıl ortalarında tekrar yorumlanması olarak tarif edilen alçı rölyef, belgelenerek mi söküldü? Şu an ne durumda? Belgelenerek söküldüyse tekrar yerine yerleştirilecek mi gibi sorular şu an yanıtsız.

Neden BirGün?

Bağımsız bir gazete olarak amacımız, insanlara hakikati ulaştırarak ülkede gerçek bir demokrasi ve özgürlük ortamının yeşermesine katkı sunmak. Bu nedenle abonelikten elde ettiğimiz geliri, daha iyi bir gazeteciliği hayata geçirmek, okurlarımızın daha nitelikli ve güvenilir bir zemin üzerinden bilgiyle buluşmasını sağlamak için kullanıyoruz. Çünkü banka hesabını şişirmek zorunda olduğumuz bir patronumuz yok; iyi ki de yok.

Bundan sonra da yolumuza aynı sorumluluk bilinciyle devam edeceğiz.

Bu yolculukta bize katılmak ve bir gün habersiz kalmamak için
Bugün BirGün’e Abone Ol.

BirGün; seninle güçlü, seninle özgür!

BirGün’e Destek Ol