Zahit Atam

Zahit Atam

Özgürlükten kaçış: Hikâyesiz sinemaya giriş...

Sinemamızda hikâyeden kaçışın nedenleri nedir? Antalya’da beş yarışma filmi gördüm, aynı ortak özellik devam ediyor: Sinemamızda hikâyeden kaçış sanat yapmanın birinci...

Bildiğiniz Türkiye işte

İnsanların muayyen fikirleri yok, hangi insan bir konuda neler düşünür? Yaptıklarından yazdıklarından, savunduklarından bunu anlamıyorsunuz. Niçin mi? Çünkü bu insanların fikirleri...

Türkiye'de festivaller ve sansür üzerine notlar

Nedense tekil olaylar beni heyecanlandırmıyor artık, olup bitenlerin arkasındakine, tarihteki örneklerine ve yöneten ile yönetilenin zihniyetine bakmak daha anlamlı: Bu...

Kobane'den sonra sanat

Meseleyi Auschwitz’le başlatmak gerekir aslında: O yok etme kamplarından sonra sanat nasıl bir yörüngeye girecekti? İşin gerçeği ben bu konuda tuhaf...

Sinemanın yüzüncü yılı ve Kürtler

Türkiye sinema tarihi “hazır giyim” ile üretilen bir başlangıç tarihini çıkış noktası alıyor, Türkiye yapısı gereği sivil olması gereken tarihini...

Yılmaz Güney ve Fransa

Türkiye ilginç ülke, değişim süreçleri çok hızlı ve sürekli kendi geçmişiyle kavga ediyor, hatta iktidara gelmek için geçmişe en acı...

Yol’da neden Kürdistan yazdı?

Bugün Yılmaz Güney’in 30. ölüm yıldönümü, aradan 30 yıl geçmiş ve Türkiye çok değişti. Bugün artık naifliğimizi, masumiyetimizi yitirmiş, insanlar...

Bu halk niye Yılmaz Güney’i unutmadı?

Bu çok ilginç bir soru. Yıllar önce SİP üç afiş yapıştırdı, biri Deniz Gezmiş, diğeri Aziz Nesin ve elbette Yılmaz...

Dijital ve özgürlük üzerine…

Çeyrek yüzyıl önce başlamıştı Türkiye’de dijital çağ merakı, özellikle sinemada çok konuşuluyor ve gelecekteki dijitalin sektörü biçimlendireceği tartışılıyordu. Bütün bir...

Türkiye Sinema Tarihinin 100. yıl hazırlıkları ve iktidar/millet ilişkisi-1

Türkiye bu yıl sinemanın ülkemizde başlangıcının 100. yılını kutlayacak. Başlangıç olarak 14 Kasım 1914 seçilmiş, bu tarihte 93 Harbi ya...

Anladığım sözlerindeki öfkedir, sözlerin değil

 İnanıyorum söylediğini candan söylediğine, Ama bugünkü karar yarın bozulur çok kez, Kendi kendinize verdiğiniz sözü tutmak, En çabuk unuttuğumuz şeydir ne yapsak. (Hamlet) Sinema...

Yalan hakikaten daha inandırıcı olmuşsa...

“Hayata karşı ilk küskünlüğümüz; Yanımızda sandığımız kişileri, karşımızda görmemizle başlar.” (Çehov)  Sartre’ın bir oyununda ölüm aynada gölgesi ya da imgesi olmamak...

Seçeneksiz seçimler: Kimin ahfadıyız?

Ne garip “eskiden, bir ülkeye karşı savaşmak için asker aranırdı. Bugün, askerleri savaştırmak için ülke aranıyor.” Liyakat ile sadakat arasındaki...

‘Etik, geleceğin estetiğidir’ (Lenin)

Kötülüğe karşı kötülükle karşı koymamak mevzu nedense beni bir hayli düşündürdü. (Vladimir Semyoniç Liadov hakkında) “Kendisi hiçbir güçlükle boğuşmadığı, bir kerecik...

On “Das Böse”

Metinomani mi Ceylanomani mi? En sıradan izleyiciye bile, mümkün olan dünyaların en iyisinde yaşamadığını hissettirebilmeliyim. Louis Bunuel Şu ana kadar Nuri Bilge...

Aşk: Anlamak gideni ve gelmekte olanı…

Haneke’yi ilk önce festivalde tanıdım, Yedinci Kıta’ydı, midem kaldırmadı. İkinci gördüğüm film ise Şato’ydu, Atlas sinemasındaydık ve balkondaydık, Türkçe altyazıları...