Murat Yaykın

Murat Yaykın

Şuur-altı telkinleri

Teknolojik hız kavramı, başta görsel-işitsel teknoloji olmak üzere, savaştan cinselliğe yaşamın her alanını giderek daha hızla yönetiyor. Bunu her zaman...

Kızılay’da bir ‘hayalet’ dolaşıyor

Geçtiğimiz Cumartesi, GalataFotoğrafhanesi Belgesel Fotoğraf Akademisi ve Fotoğraf Vakfı’nın konuğu Şair-Fotoğrafçı Mehmet Özer’di. “Direnişi” anlattı. Eylemin 40. gününde; Ahmet Telli...

Bilgi ulaşımını tekelleştirme

BirGün’deki son yazımı aşağıdaki sorulara yanıt aramak üzere bitirmiştim. Bu sorular neydi bir anımsayalım. (Okur son yazıya  gazetemizin sitesinden ulaşabilir.)...

Kireçtaşı madeninde saklanan analog fotoğraflar!

Son on beş yıl içinde fotoğraf ajansları ve büyük ölçekli fotoğraf arşivleri bilgisayar medyası alt yapısı ve içeriği üreticileri tarafından...

Fotoğraf dergiciliğinde yeni bir soluk: Fotoğraf Notları

Türkiye’de süreli fotoğraf dergiciliğinin ömrü fazla uzun olmuyor. Nedenlerinden biri, okuma alışkanlığının zaten olmadığı bir toplumda spesifik bir derginin hayatta...

‘Viva las maipassona’

Yaşasın Kelebekler isimli fotoğraf sergisi, Mirabel Kardeşler anısına, (AFSAD) Toplumcu Gerçekçi Belgesel Fotoğraf Atölyesi’nden fotoğrafçı Mehmet Özer’in öğrencileri olan kadın...

Gözetlenen birey, gözetlenen toplum

Fotoğrafın keşfinin masum olmadığını bu satırlarda daha önce de önemli gördüğüm için defalarca yazmıştım. Toplumu gözetleme, kontrol altında tutma işlevinde...

Sergi haberlerine devam…

Sanat etkinliklerinin yoğunlaştığı bu dönemde iki hafta üst üste sergi haberlerini BirGün okurlarıyla paylaşıyorum. Bunu biraz da sorumluluğum olarak görüyorum....

Sergiler

‘Geçici Rahatsızlık’… İstanbul 2010 kültür başkenti görsel sanatlar projeleri kapsamında ‘Geçici Rahatsızlık’ isimli sergi şu sıralar Kartal’da sunulmakta. Sergi sanatçılarından...

Fotoğraf ideolojisi “algıda gerçeğin bozulumu”

Yeni kitabım Fotoğraf İdeolojisi, “algıda gerçeğin bozulumu” önümüzdeki hafta başı dağıtıma verilmek üzere baskıya girdi. Kalkedon Yayınları’ndan çıkacak olan kitabımın...

Böyle olacağını bilseydi

Elimde bir kitap var. Adı ‘Ebu Graib Etkisi’, Versus Kitap’tan 2007’de yayınlanmış. Kitapta Ebu Graib işkence fotoğraflarının yayınlanmasından hemen sonra...

Kim ilkel?

Fotoğraf çekmek kimsenin tekelinde değil, doğrudur. Ama fotoğrafı bir dil olarak kullanıp üretimini toplumla paylaşan, toplumsal bir işlevi yerine getirdiğine...

Yeni belgeselci anlayış

Bazı fotoğrafçılar; savaşın, şiddetin, acının, yoksulluğun, haksızlığın, sefaletin, sömürgeciliğin, insanlık dramlarının had safhaya geldiği günümüzde belgeselciliğinde yeni ve daha dönüştürücü...

Yeni belgeselci anlayış

Bazı fotoğrafçılar; savaşın, şiddetin, acının, yoksulluğun, haksızlığın, sefaletin, sömürgeciliğin, insanlık dramlarının had safhaya geldiği günümüzde belgeselciliğinde yeni ve daha dönüştürücü...

Çocuklara kıymayın efendiler

Uğur Kaymaz vurulduğunda 12 yaşındaydı. 21 Kasım 2004 tarihinde Mardin Kızıltepe’de, ‘yasadışı örgüt üyelerine operasyon’ gerekçesiyle, babası ile birlikte dört...

Hümanist değerler Kitsch’leştiriliyor

Postmodernizm, küreselliğin de baş tacı ettiği kitsch olgusunu görkemli bir biçimde kullanıyor. Peki nedir bu kitsch? Türk Dil Kurumu, ilkel...