Google Play Store
App Store
Cinsiyet rollerini heykellerle aşıyor

Buse İlkin YERLİ

Yeni nesil çağdaş sanatçı POLVO’nun “Why So?”(Neden öyle?) başlıklı heykel sergisi, sanatçının toplumsal olarak kanıksanmış cinsiyet rollerine gönderme yaptığı eserlerinden oluşuyor. Sosyal bariyerlere dokunarak ve sanatı bir araç olarak kullanarak sanatseverleri sorgulamaya teşvik eden POLVO’nun eserlerinde kullandığı metaforik formlardan muz eril hikâyeleri, elma ise dişil tarafı temsil ediyor. POLVO’nun “Why So?” sergisi, BBprojecTT’in Teşvikiye’de bulunan butik galerisinde 1 Nisan’a dek ziyaret edilebilir.

BirGün’e konuşan POVLO, elma ve muzlardan oluşan sergisinin hikâyesini şu sözlerle özetliyor: “Elma dişi tarafı sembolize ederken muz eril tarafın temsilcisi. Bu iki meyve, Bariyerler serimin ayrılmaz iki öğesi. Temelde, kanıksanmış, birey tarafından sorgulanmadan içselleştirilmiş, toplumla uyumlu hareket etmemizi sağlarken hepimizi fark etmeden aynılaştıran cinsiyet rolleri ve kimlik kuramına eleştirel bir bakış açısı sunmayı hedefliyorum. Elma, kadın bedeninin prototip bir nesneye dönüşümünü eleştirirken, alışılagelmiş boyutların üstünde muz, toplumda ataerkilliğin, erkekliğin ve maçoluğun büyüdükçe övgü toplamasına göndermede bulunuyor.”

cinsiyet-rollerini-heykellerle-asiyor-1140999-1.

AMİNİ’NİN DEVRİMCİ RUHUNA

Sergide İran’da ahlak polisi tarafından öldürülen Mahsa Amini’ye armağan edilen “Celebration of Masculinity”(Erkekliğe Övgü) isimli bir eser de bulunuyor. Sanatçı, esere ilişkin şu ifadeleri kullanıyor: “Mahsa Amani kadın hakları açısından önemli bir simge oldu. Kadının ne giyeceğine, nerede durup, nerede kahkaha atacağına karar veren erkekler yine gencecik bir kadının ölümüne sebep olmuştu. Tüm kural koyucular erkek. Doğuştan gelen, atanmış bir cinsiyetiniz var ve bu cinsiyet, hiçbir çabanız ve emeğiniz olmadan toplumsal yaşantı içinde size sonsuz bir ayrıcalık tanıyor.” Bir diğer dikkat çeken eser ise, Türkiye’nin İstanbul Sözleşmesi’ne gönderme yapan “Sorry”(Üzgünüm) eseri oldu. POVLO, esere ilişkin, “Sözleşmeden ayrılırken kadın düşmanı fikirlerin tamamı, LGBTİ+ azınlığa olan nefretle birleştirilerek bir nevi kılıf uyduruldu. ‘LGBT falan yok öyle bir şey’ dendi. Sorry, ‘üzgünüm ama hep varlardı’ mesajıyla işte o anda çıktı” ifadelerini kullanıyor