Pandemi, ekonomik kriz ve son olarak savaşın vurduğu turizm sektörü umutlarını yeni döneme bağladı. Ege’nin turistik ilçesi Efes Selçuk’ta durum daha zor. Gelen turist ilçede günübirlik konaklayıp dönüyor.

Turizmcinin yarası zor iyileşecek

Aycan KARADAĞ

Yeni turizm sezonu sancılı başladı. Ege ve Akdeniz’de turizmci son darbeyi Rusya-Ukrayna savaşıyla aldı. Ege Bölgesi’nde en sıkıntılı turizm merkezlerinden biri İzmir’in Efes Selçuk. Yeni sezon öncesi Efes Selçuk’a giderek turizmcilerin durumuna mercek tuttuk.

Yaklaşık 40 bin nüfusu olan Efes Selçuk’un başlıca geçim kaynağı turizm. İlçe; Efes Antik Kenti, Artemis Tapınağı, Meryem Ana Evi, St. Jean Kilisesi, Selçuk Kalesi, İsabey Camii gibi birçok tarihi eseriyle Avrupalı turistlerin uğrak noktası konumunda. İlçeye gelen turistlerin büyük bir çoğunluğu kruvaziyer yolcu gemi turizmiyle geliyor. Turistler sık sık ilçeye günübirlik ziyaret gerçekleştiriyor. Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, 2020 yılında Kuşadası Limanı’na sadece 3 kruvaziyer yolcu gemisi geldi. İlçeye ise 2 milyon 667 bin turist Efes Selçuk'u ziyaret etse de yalnızca 308 bini Efes Selçuk’ta geceledi.

KURTULUŞ İÇİN FORMÜLLER MASADA

Durumu ilçenin belediye başkanı Filiz Ceritoğlu Sengel’e sorduk. Sengel, “Yabancı turistler, Efes Selçuk’un bel kemiğini oluşturuyor. Pandemi sürecinde dış turizm tamamen ortadan kalktı. Tüm kent bundan etkilendi ve yara aldı. Bu yaranın tedavi edilmesi de kolay görünmüyor” dedi.

Otelcilerin de esnafın da borç batağında olduğunu aktaran Sengel, “2 yıllık sürecin ardından ekonomi bıraktığımız gibi değil. Her şeyin fiyatı yükseldi. Bir otelin elektrik masrafını düşünün. Bu iki yılın zararını önümüzdeki dönemde kapatmaları zor olacak” diye konuştu. Efes Selçuk’ta turistin konaklaması için çalışmalar yaptıklarını belirten Sengel, şunları dile getirdi: “Efes Selçuk’un her adımı başka bir tarih. Birkaç noktayı ziyaret edip giderek anlamak çok mümkün olmuyor. Efes Selçuk sadece antik kentten, Meryem Ana’dan ibaret değil. Bu yüzden bu kenti tanıtmak için festivaller, şenlikler yapıyoruz. Belevi’nin şeftalisi meşhur. Orada şenlik yapıp, hem şeftaliyi tanıtıyor hem de tarihi eserlerimizi tanıtıyoruz. Bu tür festivallerin sayısını artırmak istiyoruz.”

TURİSTİ KALMAYA İKNA EDECEKLER

Yeni dönemde kamp turizmi için çalışmalar yaptıklarını aktaran Belediye Başkanı Sengel sözlerini şöyle tamamladı: “Kamp turizmi ile gençleri ilçeye çekmek istiyoruz. Avrupa Pilaj Voleybolu Şampiyonası’nın da yeniden ilçede yapılması için çalışıyoruz. Bu sene de yapacağız. Bu sayede gelen turistler kentte zaman geçirmiş olacak. Ve Efes Selçuk’un günübirlik ziyaretçi algısını yıkacağız. Bölgede kruvaziyer yolcu gemi turizmi en önemi turizm ayağımız. 2019 yılında 200’e yakın gemi geldi bölgeye. 2020 yılında ise Kuşadası Limanı’na sadece 3 gemi geldi. Şu an 2022 verileri fena görülmüyor. 400 gemi beklentisi var. Bunun yansıması önemli bizim için. Turizmle ilgili acil politikalar oluşturmalı. Sektör zor durumda. Turizmin daha ciddi ele alınması gerekiyor.”

İlçede duruma ilişkin yaşananları işletmecilere de sorduk. İzmir’de Çeşme ve Konak ‘tan sonra en çok konaklama tesisi bulunan 3’üncü ilçe Efes Selçuk. Otellerin birçoğu ise butik otel şeklinde. Bölgede otel işletmeciliği yapan Muharrem Baran’a sorduk, bin ah işittik. Son iki yılın turizmci için çok zor geçtiğini aktaran Baran şunları söyledi: ‘‘Yabancı turistin gelmemesi bizi bitirdi. Pandemi bitti diye sevinirken Rusya ve Ukranya savaşı başladı. Yerli turist ise ekonomik kriz nedeniyle gelemiyor. İnsanlar tatil yapamıyor. Bayram bu anlamda bizim için iyi geçmedi. Yaz için şu anda istediğimiz hareketlilik yakalanamadı. Hükümet pozitif tablo çizse de gerçek böyle değil. Mayıs ayında yüzde 40’lık bir doluluk var. Yaz sezonu içinse yüzde 30’larda bir doluluk var. Bu beklentilerimizin çok altında. İki yıl kötü giden bir süreçten sonra böyle bir sezon bizi kurtarmaz.”

PANDEMİ BOYUNCA SIFIRA DÜŞTÜK

Efes Antik Kenti çevresinde de durum farklı değil. Efes Turistik Eşya Üreticileri ve Satıcıları Derneği Başkanı Muharrem Akağaç, “Pandeli döneminde çoğu esnaf yakınlarından destek alarak ayakta kalabildi. Bu sene daha umutluyuz, biraz toparlamaya çalışacağız. Mümkün olduğu kadar acente müdürleriyle görüşmeye çalışıyoruz. Bölgeye daha fazla zaman ayıracaklarını söylediler. Biz küçük esnaf olarak bunu önemsiyoruz” diye konuştu.

turizmcinin-yarasi-zor-iyilesecek-1011302-1.
Muharrem Akağaç

Efes Selçuk Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Okan Kamak ise söyle konuştu: “Pandemi sürecine çok sayıda esnaf farklı işlerde çalıştı. Pazarcılık yapanlar oldu. Turizmciler ise hala sıkıntıda. Esnaf bu döneme hazır, tezgâhlarını doldurdu. Turist ilçemize geliyor ama buradaki esnaf yabancı turistlerden faydalanamıyor. Turistler günlük geliyor ama Efes’i ve Meryem Ana Evi’ni gezip gidiyor. Turizm acenteleri esnafı düşünüp turistlere çarşıda gezmesi için biraz daha fazla vakit ayırırsa iyi olur. Burada gerçekleşen festivaller bizim için oldukça verimli oluyor.”