Zahit Atam

Zahit Atam

Mahkemeler ve görüntü yasakları hakkında

1981 yılında Polonya’da sıkıyönetim ilan edilir, bizim darbeden bir yıl sonra yani. Kieslowski “mahkemelerde geçen bir film çekmek ister”, tamamen belgesel...

Fikir hırsızlığına giriş… Sansür-otosansür… Bitmez dert

İzin verirseniz gelecek hafta diyeceklerime zemin teşkil etmesi için bu hafta da sözü Albert Camus’ye vermek istiyorum, elbette ki yorumlu...

Yaratıcı eleştirmenlik ve fikir hırsızlığı

Bir yerde sansür ve oto-sansür meselesini incelerken, öncelikle o yerin normal üretim koşullarını ve entelektüel geleneğini inceleyin. Bu birinci kuraldır....

Temiz bir hayat ister misiniz? Herkes gibi siz de, evet dersiniz

Türkiye sinemasında sansür ve oto-sansür meselesini tartışırken, dünya edebiyatında gezinmeye ne dersiniz? Biraz yorumlu, biraz buraya taşımalı, yorumlamalı, gerçekleri kurcalama...

Sinemada mezar kazıcılık nasıl mubah olur?

“Aklın bu içsel olayına toplumsal bir paralellik arayacağım. Toplumsal yaşamda bir ruhsal eylemin (isteği kılık değiştirerek ifade etmeye) benzer biçimde...

İktidarın diyalektiği ve yaratıcı insan

Mefistofeles: “Her şey bir yana en iyi bildiklerimiz çocuklara söylenmeyebilir” Goethe (Faust’tan) Metin Erksan, Türkiye’de sansür hesaba katılmadan, Türkiye Sinema Tarihinin...

ÇOĞUNLUK: Mertkanların filmi seyretmesi için ne yapmalı?

Çoğunluk filminin hikâyesi gerçekten önemli. Bir yandan içinde büyünmüş, içeriden görülmüş bir aile modeli. Öte yandan toplumumuz için tamamen tipik....

Çoğunluk Bakanlıkça, gölgeler ve suretler jüride yok sayıldı

Antalya Altın Portakal Film Festivalinde tartışılacak temelde üç şey var. Öncelikli olarak tartışılmaya değer iki film vardı: “Çoğunluk” ve “Gölgeler...

Biat ve öfke ya da Recep Beyin psikobiyografisi

Recep beyin ilginç bir kişilik olduğu bir gerçek, kendine has öfke nöbetleriyle her gün karşımızda. En son referandum nedeniyle hayatımızı...

Akıl Defteri; şiddet ve kimlik üzerine...

Özellikle Bakırköy Ruh ve Sinir’den psikiyatri uzmanlıklarını almış hekimlerin merkezde durduğu, ama orayla ve psikiyatristlerle sınırlı kalmayan bir dergi Akıl...

Ulusal ve yabancı filmlere yönelik ‘feminist eleştiri’

Türk Sinemasında Kadın–10 Ulusal ve yabancı filmlere yönelik ‘feminist eleştiri’ Türkiye’de 1980 sonrasının büyük keşfi kadınlar üzerinden oldu. Bir anda en gözde...

Yılmaz Güney’in ustalık dönemi filmlerinde kadın

Yeni Türkiye Sinemasında Kadın–9 Eğer Yol filmini alırsanız, bu filmdeki kadın karakterleri nasıl değerlendirebiliriz? Yılmaz Güney’in ustalık dönemi filmlerinde kadınlar gelenekselliğin...

Yılmaz Güney, devrimci sanat, kadının toplumsal kimliği

Yeni Türkiye Sinemasında kadın-8ABD Devrimci Komünist Partisi’nin haftalık gazetesi Devrimci İşçi 1 Ekim 1982 yılında Yılmaz Güney ile söyleşi yapıyor....

YENİ TÜRKİYE SİNEMASI’NDA KADIN–7

Güneşe Yolculuk ve kadın Güneşe Yolculuk 1998 yapımı bir film: her şeyin en şiddetli olarak yol ayrımına uğradığı yılda...

YENİ TÜRKİYE SİNEMASI’NDA KADIN–6

Masumiyet ve kadın Masumiyet ilk çıktığında Türkiye Sinemasında bir şaşkınlıkla karşılandı, kimse böyle bir film beklemiyordu. Bunun nedeni yerleşik...

YENİ TÜRKİYE SİNEMASI’NDA KADIN -5

Üç Maymun ve Kadın Üç Maymun ilk kez Cannes’da gösterildiğinde, film Türkiye’ye gelmeden Hacer ve Kadın Temsili üzerinden bir...