Murat Yaykın

Murat Yaykın

Görüntü ve dil

Görüntü nedir? Bir dil midir? Yalnızca teknik araç gereçlerle üretilen bir şey midir? Ya da her ikisini kapsayan teknik araçlarla...

Boşuna uğraşmayın!

Yıllar önce seyrettiğim, Dostlar Tiyatrosu’nun sahneye koyduğu Bertolt Brecht’in Galilei Galileo oyununun birinci perdesi şöyle bitiyordu: Galilei engizisyon mahkemesi tarafından...

Dünyaya Bakan Gözler

Fototrek Fotoğraf Merkezi tüm fotoğraf gönüllülerine yönelik bugün ve yarın 2 günlük bir seminer düzenleniyor. Dünyaya Bakan Gözler (Eyes On...

‘Fotoğraf Üzerine’; sözü çok bir kitap

Agora Kitaplığı, ‘Başkalarının Acısına Bakmak’ kitabından sonra, yeni bir Susan Sontag çalışmasını daha Osman Akınhay’ın çevirisiyle yayımladı. ‘Fotoğraf Üzerine’ adlı...

Görmek isteyenlere, fotoğraf

Küreselleşme, dünyada ve Türkiye’de son 15-20 yıldır hemen hemen bütün önemli gelişmeleri belirliyor. Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra kendilerini liberal sol...

Fotoğrafta ‘etik’ sorunu

Türkiye’de son yıllarda belgesel fotoğraf üzerine konuşmalar/tartışmalar sürdükçe ben de yazılarımda okuyucu ile paylaşmaya çalışıyorum. Geçen yazımda ‘fotoğrafçının tutumu’na değinirken...

Fotoğrafçının tutumu

Umarım çalışmalarım dünyanın iyileşmesini sağlar. Fakat ben bu amacı bir bireyi kullanarak gerçekleştirmek istemiyorum. Bizim daha derinlerde yatan sorunlara ulaşmamızı...

Fotogerçekçilik

19 Temmuz Cumartesi günü İstanbul Modern’de ‘Çağdaş Fotoğraf Serileri’ başlığı adında Orhan Cem Çetin ve Murat Germen’in yaptıkları sunumun bu...

Gökçeada ve Bozcaada raporu

Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi (AKPM), İsviçreli Sosyalist Andres Gross’un hazırladığı ‘Gökçeada ve Bozcaada’ raporunu 27 Haziran’da kabul etti. Gross; Rum...

“Gemileri yaktık, geri dönüş yok”

Tersane işçilerinin örgütlendiği Limter-İş’i masada istemeyen GİSBİR üyesi patronlara Mahmut Makal’ın ‘Yeraltında Bir Anadolu’ kitabında yazdığı bir anıyı anımsatalım. Vaktiyle...

Fotoğrafın kullanımı(*)

İktidarın ve itirazın dili olarak belgesel fotoğraf dediğimizde ne anlıyoruz? Fotoğrafın ne gibi bir özelliği var ki iktidar bu özelliği...

AFSAD sempozyum değerlendirmesi (2)

İlk günün iki sunumu önemliydi. Bunlardan biri Gamze Toksoy’un ‘Sosyolojik Sorunsal Olarak Belgesel Fotoğraf’, diğeri Handan Tunç’un ‘Belgesel Fotoğrafın Toplumsal...

Politik varlıklarız…

Belgesel fotoğrafın sanat olma gibi bir kaygısı olmadığını biliyoruz ancak kullandığı görsel dil ve bazı fotoğrafçıların gösterdiği mükemmeliyetçi yaklaşım nedeniyle...

AFSAD; sempozyum geleneği

AFSAD’ın, ‘fotoğrafta estetik, felsefi ve teknik sorunların tartışılacağı platformlar oluşturmak’ amaçlı 1978’de başlattığı “Türkiye’de Fotoğraf Sanatının İşlevi” adlı toplantı çalışmaları,...

Dengesizlik kendi dengesini kurar

Ara Güler, İTO ile Büyükşehir Belediyesi’nin ortaklaşa düzenlediği “İstanbul’da Alın Teri” isimli sergisinin Taksim Metrosu’nda açılmasından dolayı; “Açılmış artık ne...

Fotomuhabir, 'yurttaş fotomuhabir' ve sansür

1955 yılında Magnum fotoğrafçısı Inge Bondi fotomuhabirini şöyle tanımlar; "Foto-muhabiri bir muhabir, bir yorumcu ve bazen bir şairin birleşimidir; bir...